joi, 2 iunie 2011

Cascada Bigăr - Valea Minişului, miniatură a naturii

Atunci când vreau să descriu un lucru, ceva bine făcut, mă gândesc la meşteşugari, la vechii meseriaşi ce roboteau niţel până când reuşeau să prefacă gândul într-un obiect.

Căutau materia, substanţa şi încercau să-i dea o formă.

Începeau cu croiala, apoi tăiau, poate era nevoie şi de câteva bocănituri, un pic de şlefuire şi neapărat spre final câteva mângâieri pline de tandreţe, până când meştesugul prindea viaţă.

Cel puţin în închipuirea truditorului.

Pe acestea, acum, pentru a le separa de cele făcute de maşinile înşirate de-a lungul benzilor de montaj, le numim produse de artizanat.

Dacă atelierele naturii sunt împărţite şi ele în hale pentru produse de serie şi mici ateliere pentru miniaturi, atunci cred că Bigărul e - cum s-ar spune în cuvintele zilei - un handmade.

Micuţa cascadă se află undeva prin Banat, pe valea Minişului, la gura Poneasca, acolo unde şoseaua se întâlneşte cu imaginara Paralelă 45, cam pe la jumătatea distanţei dintre Bozovici şi Anina.

În goana maşinii, cu uşurinţă ai putea să treci fară să bagi de seamă minunăţia aflată chiar pe marginea drumului.

De ea se pare că au aflat și jurnaliștii de la publicația online The World Geography, care la sfârșitul anului 2012 au așezat-o pe primul loc într-un clasament al celor mai spectaculoase cascade din lume.

Câteva sute de metri mai sus, făcuţi uşor pe poteca ce urcă încet, se vede cum, parcă din pământ din iarbă verde, izvorăşte un mic pârâiaş.

Aici este Izbucul Bigăr şi peştera cu acelaşi nume, toate aflate în preajma munţilor Aninei.

Într-un colţ de lângă intrarea peşterii, apa se bulbucă încet printre pietre (chiar se aude), iese la suprafaţă parcă din nimic, se dă de câteva ori peste cap şi puţin mai jos se preface într-un şuvoi iute de munte.

Ca-n poveste.

Lacul de acumulare Gura Golumbului

Tot în Ţara Almăjului merită vizitate morile de apă de pe Valea Rudăriei, Cheile Nerei şi Lacul Beiului de lângă Sasca Montană.

Adaug şi câteva imagini din Oraviţa şi ultima imagine din Steiendorf, o veche aşezare a şvabilor din Banat, acum un cartier al Aninei.

Hartă Banat, Ţara Almăjului, Valea Minişului, cascada Bigăr,
 pentru a mări click pe imagine

Hartă Cascada Bigăr

Harta Ţara Almăjului

Harta  drumurilor naţionale din Banat

Harta administrativa Banat

26 de comentarii:

1. Lacul Cerbu nu exista, de fapt se numeste Lacul Gura Golumbului. La baraj intr-adevar e vatra fostei Cabane Cerbu. In rest ma bucur ca ai vizitat aceste locuri si ca le faci cunoscute si altora :) Mai vino, ca sunt multe alte minunatii de vazut acolo!

2. Mulţumesc. Am corectat.
    Bineînţeles că am să mai vin. Lista e întocmită!

3. Felicitari pentru articol si pentru initiativa de a promova locuri mai putin cunoscute din Romania!
    ------------------------------------------------------------

ioneanu.blogspot.com

4. Am vizitat si eu zona asta a Banatului,este minunata. Ma bucur sa vad un articol despre o asa minunatie a naturii.

5. Mi-a venit greu sa cred initial ca asemenea minunatii sunt si la noi, probabil ca sunt mult mai multe decat cred eu, si ar veni si strainii sa le vada, daca ar avea niste drumuri pe care sa ajunga la ele ..

6. Si cand ma gandesc ca am calatorit pe acest traseu, de la Turnu Severin, spre Resita, cand drumul direct era in lucru si se mergea mai mult pe macadam! Imi pare nespus de rau ca am trecut "razant" pe langa aceasta cascada! Cu siguranta vom merge expres de data aceasta pe acest traseu, intai si intai pentru ca este minunat si apoi pentru ca vreau sa ajung la cascada! Eu sunt din Piatra Neamt, dar calatorim des in partea aceea, sotul fiind din Turnu Severin, iar de acolo mergem la fiul nostru, stabilit la Timisoara, vizitand in drumul nostru si rudele din Resita! Multumesc pentru acest blog minunat, care promoveaza frumusetile acestei tari binecuvantate de Dumnezeu! Tania D.

7. Nu imi vine sa cred ca aceasta cascada e la noi, nu stiam de ea :( . Arata minunat, la anul vreau sa o vizitez si eu

8. Pozele astea parca ar fi din filmul avatar,superbe.

9. Sublim! Nu am vazut ceva mai frumos ca aceasta cascada!
    Pozele sunt minunate! Felicitari!
    Imi doresc sa ajung sa vad aceste locuri superbe!
    Multumesc! Mi-ati incantat sufletul!

10. Salut
    Cum e mai usor de ajuns la cascada? Dupa gps (nokia maps si google maps), trebuie s-o iau prin Oravita - Moldova Noua - Berzasca, iar dupa harta ta ar fi Oravita - Anina. Vreau sa ma duc zilele urmatoare si nu am chef de aventuri in necunoscut :)

1. Aici ai informatii despre cum poti ajunge in zona: http://valea-almajului.ro/content/accesul-valea-almajului , cascada este intre Bozovici si Anina pe DN57B (aici este o scurta descriere a cascadei: http://valea-almajului.ro/content/popasul-paralela-45-cheile-minisului). Zona este superba si ofera multe locuri de vizitat.

2. PS: aproape de aceasta cascada este orasul Anina. Anul acesta se implinesc 150 de a ni de la darea in folosinta a liniei de cale ferata Anina - Oravita, asa ca poti merge la Anina, iei trenul pina la Oravita, vizitezi cel mai vechi teatru din tara, orasul, cea mai veche farmacie din Banatul Montan samd, apoi (dupa 4 ore ai tren inapoi la Anina). De acolo iei masina si mergi de vezi cascada si ajungi la morile de la Rudaria si apoi mergi mai departe.

11. Depinde din ce directie.
    Valea Minisului este pe drumul dintre Anina si Mehadia (Plugova).
    Poti veni prin Moldova Noua - Oravita - Anina ( de fapt inainte de Anina urmezi drumul din dreapta), sau poti veni prin Orsova-Mehadia si dupa Plugova urmezi drumul din stanga, spre Anina. Mi se pare mai scurt.
    Nu sunt surprize,drumul e bun si poti sa te abati si pe Valea Rudariei pentru morile de apa. Merita.
    Asta-i calea pentru cei ce vin dinspre est.

12. Buna ziua,
    Stiti cumva daca exista posibilitati de campare in zona (aproape de sosea, acces la apa)?

1. Cascada este precum spuneam o miniatura a naturii, iar locul este doar un popas de o ora in drum spre o alta destinatie, mai mereu cheile Nerei.

13. Multumesc pentru raspuns dar ma gindeam sa vad in zona si cheile Rudariei ca o relaxare dupa o tura montana fara sa mai ajung la Cheile Nerei unde am mai fost de cateva ori. Practic as vrea sa petrec in zona o zi si o noapte si deci as avea nevoie de o posibilitate de campare in zona (daca exista).

1. Am cautat variante pentru cazare (cu mentiunea ca nu am nicio idee despe ele).

Locuri de cazare: Cheile Minişului (Tabăra Valea Minişului), Cheile Minişului (Cabana Cerbul), Poiana Roşchii (Cabană Roşchii), Anina (Hotel Steierdorf), Oraviţa (Hotel Caras ), Oraviţa (Cabana Şapte Brazi), Bozovici (Hotel Miniş)

Locuri de campare neamenajate: Poiana Roşchii, Poiana Liciovacea (Cantonul Liciovacea).

2. Mare grija caci multe din cele enumerate mai sus fie nu mai exista fie sunt ruine. Detalii gasiti pe valea-almajului.ro, sectiunea contact

14. O adeväratä minune a naturii! Sunt näscutä in Caransebes si nici nu am stiut de asa o frumusete ;-(.

15. Minunanata aceasta cascada. Multumim pentru share!

16. In luna iulie 2013 am facut urmatorul traseu :

Roznov > Sibiu > Paltinis > Cristian > Orlat > Sacel > Saliste > Poiana Sibiului > Sugag > Sascior > Sebes > Aurel Vlaicu > Orastie > Calan > Bretea Streiului > [spre Prislop -15 km] > Hateg > [ Totesti- Densus -15 km; Santa Maria Orlea spre Rau de Mori (15 km) Castelul din Carpati] > Sarmisagetuza > Otelu Rosu > Obreja > Caransebes > Resita > Anina > Oravita [ Tren] > Anina > Bozovici > Iablanita > Cazanele Dunarii ( pina la manastirea Mraconia ) , Orsova, Baile Herculane > Baia de Arama > Tismana- Sohodol > Tg. Jiu > Bengesti > Novaci > Oasa > Sebes > Sibiu > Roznov.

P. S. In acest circuit am avut multe abateri ( ramificatii) printre care mentionez : Sasca Montana , Lacul Beiului, morile de apa cu rotoare tip Pelton in com. Eftimie Murgu ( Rudarie pana in 1970 )
    -locurile cele mai frumoase mi sau parut ; Marginimea Sibiului si...tot ce inseamna Banat !

1. Nu-i nici o mentiune despre Rasinari. Nu-s multe asezari asemenea.
      Oricum este un traseu cu multe locuri interesante.
      Bafta in urmatoarele calatorii.
      Poate in Apuseni? In Padis? Un alt loc interesant este in Runcuri.